Aangepaste gebiedsvisie LOG: prima oplossing voor inwoners én ondernemers van Siebengewald!
Onderstaande tekst sprak Math Loonen uit tijdens de raad van 17 december 2008. Daarmee het college en ambtenaren een grote pluim gevend voor het goede en vele gedane werk. Voor de inwoners van Siebengewald zijn de gebiedsvisie en de wet geurhinder een perfecte regeling. Met enkele aanpassingen, door het CDA en VVD ingediend, worden de visie en de wet het ook voor de ondernemers.
"Voorzitter,
het voorstel tot
vaststellen beleidskader LOG Siebengewald en het voorstel tot vaststelling
verordening geurhinder en veehouderij zijn eigenlijk niet los te zien van elkaar
omdat ze te zeer in elkaar zijn verweven, te meer omdat het beleidskader nodig
was om de verordening geurhinder en veehouderij vast te kunnen stellen.
Enkele jaren geleden is door de provincie het LOG Siebengewald aangewezen als
incidentele nieuwvestiging voor regionale bedrijven die in de knel komen. 1 jan
2007 verviel de stankwet en deze moest plaats maken voor de nieuwe
geurwet waarin met zogenaamde oudeur normen wordt gerekend. Hiervoor is door
deze raad in de vergadering van 27 maart dit jaar de wet aanhoudingsbesluit
geurhinder en veehouderij vastgesteld. Deze wet bood de mogelijkheid alle
vergunningsaanvragen op te schorten en in overleg met alle betrokkenen een
verordening op te stellen. De aankondiging van Elite varkens voor de plannen van
nieuwvestiging aan de Beekheuvel zorgde voor veel onrust bij de bewoners van
Siebengewald.
Dit baarde ook het CDA zorgen en is er op ons verzoek in de commissie
vergadering grondzaken van 8 maart van dit jaar als extra agendapunt
toegevoegd toelichting MER procedure mogelijke vestiging varkenshouderij aan de
Beekheuvel.
Deze vergadering werd door zeer veel verontruste inwoners van Siebengewald
bezocht.
Wij vragen nogmaals, nu de gemeente geen medewerking kan verlenen aan de
vestiging van het bedrijf aan de Beekheuvel, welke termijn de gemeente naar het
zoeken voor een oplossing voor Elite voor ogen heeft. Wat ons betreft hoeft hier
geen einddatum gesteld moet worden, maar kan het niet zo zijn dat andere
initiatieven erop moeten wachten.
Voor het CDA was een van de uitgangspunten bij het geurbeleid en de gebiedsvisie
om de woonkernen van Siebengewald en de Hei (Grootte Horst) met z´n bewoners
zoveel mogelijk te vrijwaren van geur en om hen zo min mogelijk aan te tasten in
hun woongenot. Dit zou bereikt kunnen worden door geen nieuwvestiging in de
nabijheid van de bebouwde kom toe te staan. Wij hebben als CDA hierover enkele
malen uitvoerig overleg gehad met de betreffende ambtenaren waarna er hard is
gewerkt om dit te kunnen bereiken.
Wij willen desbetreffende ambtenaren dan ook hartelijk danken voor de
constructieve wijze waarop dit beleidskader tot stand is gekomen.
Ook hebben wij in desbetreffend overleg aangegeven dat het wooncluster de Hei
uit het LOG moet worden gehaald en dezelfde status krijgt als een bebouwde kom,
maar het wooncluster Augustinusweg geschrapt zou kunnen worden, mede omdat dit
een bestaand bedrijf behoorlijk in de problemen zou kunnen brengen.
Tevens hebben wij voorgesteld om
binnen het LOG met 2 verschillende normen werken, zuid een lage norm, noord een
hogere norm, met deze norm wordt de kom Siebengewald ontzien qua windrichting.
Ook vroegen wij de wooncluster Tuindorp Wellerlooi qua geurnorm de status
buitengebied te geven en dat de situaties tussen campings en aanwezige bedrijven
in onze gemeente niet mag verslechteren.
In het stuk wordt aangegeven dat in deelgebied III aan de Ottenskamp een verzoek
is ingediend voor het bouwen van een mestvergistingsinstallatie. Het CDA is
tegen een dergelijk bedrijf op deze plek, maar zou zich kunnen voorstellen dat
een dergelijk bedrijf zich onder voorwaarden zou kunnen vestigen in deelgebied
I. Het zou dan wat de mesttransporten betreft zelfs voordelen kunnen hebben,
mits dit niet ten koste gaat van de 4 nog te vestigen IV-bedrijven.
In het concept beleidskader zijn veel van de ons ingebrachte voorstellen
verwerkt. Zo is de beschermende zone rond Siebengewald uitgebreid van 400 naar
600 meter. Deze 600 meter is in de ogen van het CDA een voldoende afstand van de
dorpskern omdat in dit gebied tevens een oudeur norm van 14 komt te liggen.
Het concept beleidskader is hierna tot stand is gekomen en heeft 4 weken ter
inzage gelegen met op 23 oktober een informatie avond in Siebengewald. Dit
beleidskader was voor iedereen op voortreffelijke wijze via Internet te
raadplegen.
Uiteindelijk zijn 115 inspraakreacties binnengekomen waarvan een aantal elkaar
tegenspreken, maar ook een aantal niet reëel zijn, omdat voor
bedrijfsverplaatsing buiten de 250 meter zone rond de kern geen geld beschikbaar
is.
Ook belangrijk in het geheel is, de woningbouw in Siebengewald niet op slot te
zetten. Een passage uit de nota van wijzigingen op de structuurvisie van 19 jan
2006 waarin wordt gesproken over een uitdagend en uniek woningaanbod in
Siebengewald dat ten zuiden van de kern ontwikkeld zou moeten worden tussen de
kern en de uit te breiden visvijver, maar ook om woningbouw op locatie St.
Jozefstraat niet op slot te zetten zijn in Siebengewald op diverse plaatsen de
normen aangepast.
Tevens is het zoekgebied LOG gebied is 3 stukken opgedeeld, waardoor in gebied 3
waar ook het gebied de Hei in ligt geen nieuwvestiging mogelijk is.
Hierdoor is volgens ons de nieuwvestiging van bedrijven in gebied 3, dus ook aan
de Beekheuvel niet meer mogelijk, voorzitter graag horen wij hiervan nog een
bevestiging van de wethouder.
Ook is het aantal nieuw te vestigen bedrijven vastgesteld tot een maximum, en
kunnen zich hier uitsluitend nieuwe bedrijven vestigen uit de regio, dit LOG
gebied is per slot van rekening voor incidentele nieuwvestiging.
Een ander uitgangspunt was om de intensieve veehouderijbedrijven in het
LOG-gebied de mogelijkheid te geven tot een duurzame ontwikkeling, ook voor de
lange termijn.
Dit heeft ook te maken met het gelijkheidsbeginsel, want als de gemeente een
maximale bouwkavelmaat zou vastleggen, wijkt zij daarmee af van het provinciale
beleid. Het betekent dat in het LOG-gebied een maximale bouwkavelmaat zou
gelden, terwijl dit niet het geval zou zijn bijvoorbeeld aan de westelijke kant
van het LOG-gebied.
Bovendien heeft de oppervlakte van een bouwkavel niets te maken met geur, doch
uitsluitend met ruimtelijke inpassing. Verder geldt voor elke bouwaanvraag bij
bestaande bedrijven alsook bij nieuwvestiging het zgn. BOM + verhaal. D.w.z. dat
op de aanwezige bouwkavel, huis met tuin, erf met toegangswegen maar ook
landschappelijke inpassing moet plaats vinden. Tevens moet de bouwkavel
voldoende ontwikkelingsmogelijkheden bieden.
Omdat bedrijven zich duurzaam moeten kunnen ontwikkelen, dienen deze de
mogelijkheid te hebben van een goede inpassing in het landschap. Omdat zij
hiervoor voldoende ruimte nodig hebben, stelt het CDA voor om de maximale
bouwkavelgrootte los te laten, want deze beperkt het bedrijf én de omgeving. Wij
zullen hiervoor een amendement indienen.
Waar wij ook nog
aandacht voor willen vragen zijn de aanwezige rundveebedrijven waarvan er eentje
ligt op ongeveer 600 meter van het dorp, en een ander in gebied 3. In deze
gebieden geldt maximale bouwblok van 1 ½ ha, en wordt ten behoeve van een
normale bedrijfsontwikkeling op bladzijde 31 van het voorstel een
hardheidsclausule is opgenomen, dat slechts in bijzondere situaties van deze
maat wordt afgeweken.
Wij vinden dat normale bedrijfsontwikkeling hier altijd moet worden toegestaan
Tevens is het CDA is van oordeel dat in gebied 1 de norm opgerekt zou kunnen
naar 20 oudeur, waardoor nieuwvestiging in gebied 1 aantrekkelijker is dan in
gebied 2, ook hiervoor zullen wij met een amendement komen. Ter vergelijking, in
de oude stankwet spreekt men bij een varkensbedrijf van een categorie 4 bedrijf
dat ongeveer overeenkomt met 25 oudeur.
Daarnaast moeten bedrijven in de nabije toekomst voldoen aan allerlei
welzijnseisen waardoor elk dier meer ruimte ter beschikking moet hebben.
Hierdoor moeten bedrijven extra investeringen doen in welzijnseisen, en om deze
rendabel te maken zal met toch een omvang moeten hebben die voldoende inkomen
oplevert.
Ook zal voor elk varken dat op een bedrijf gehouden wordt een varkensrecht
verworven moeten worden, m.a.w. voor elke varkensplaats die er bijgebouwd wordt
in Siebengewald moet op een andere plek een varkensplaats worden afgebroken. En
omdat nieuwbouw aan strengere milieu eisen moet voldoen levert in principe elke
nieuwe stal milieuwinst op.
Ook is er landelijk beleid dat in de reconstructiegebieden bedrijven verplaatst
kunnen worden naar een LOG gebied, dit betreft bedrijven die in de knel komen
binnen een straal van 250 meter langs de EHS of binnen 250 meter van een
dorpskern.
Alle bedrijven buiten dit gebied komen niet voor extra geld in aanmerking, dus
een bestaand bedrijf zoals aan Rijnen aan de Augustinusweg kan niet verplaatst
worden maar moet wel aan alle welzijnseisen voldoen, waarvoor extra ruimte nodig
is qua welzijnseisen maar ook om het bedrijf economisch gezond te houden. Het
daar aanwezige wooncluster vormt een extra belemmering op voor dit bedrijf een
wooncluster waarvan de eigen bedrijfswoning essentieel is voor de bepaling
daarvan, deze bedrijfswoning zou uit het cluster kunnen worden genomen door de
volgende zinsnede op te nemen:
“Indien de vorming van het cluster mede wordt bepaald door een woning bij een
bestaande intensieve veehouderij, mag deze woning niet meegerekend worden bij
het vaststellen van de clusters”. Hiermee zou je het cluster Augustinusweg
kunnen schrappen omdat het intensieve veehouderij midden in het cluster ligt en
dus bepalend is.
Ook het wooncluster Bleijenbeek is in ons inzien niet terecht omdat de woningen
nog niet gebouwd zijn, Voor de beide voorgestelde wooncluster (Augustinusweg en
Bleijenbeek) zullen wij ook met een amendement komen.
Al met al, voorzitter, ligt hier een heel goede visie voor het LOG Siebengewald, en een goede verordening geurhinder en veehouderij waarin onze fractieleden maar vooral de desbetreffende ambtenaren zeer veel energie in hebben gestoken. Het beleidskader LOG Siebengewald en de geurverordening voor de hele gemeente Bergen zijn terdege goed onderbouwd, waarbij met toevoeging van onze amendementen een verordening ligt waarbij de burgers en de agrarische ondernemers met vertrouwen de toekomst tegemoet kunnen zien ."
Math Loonen,
december 2007
Voor meer informatie: klik op onderstaande kaart